KÖPVILLKOR
Om Fritz Olsson AB
Företaget har sitt säte i Luleå. Företagets postadress är Box 802 971 25 Luleå. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till guld.lulea@fritzolsson.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Friz Olsson har fysiska butiker i Boden, Luleå, Kalix samt Skellefteå.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till guld.lulea@fritzolsson.se.
Leverans
Finns inte varan i lager måste vi beställa den från leverantören innan vi kan skicka din order. Leveranstiden varierar beroende på produkt/varumärke. Kontakta oss om du har frågor kring leveranstiden av just din produkt.Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: guld.lulea@fritzolsson.se.
Frakt
Vid köp över 500 kr är frakten kostnadsfri. Vid köp under 500 kr kostar frakten 80 kr.
Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Ångerrätt
- Köp via vår webbshop
Du har alltid öppet köp på alla varor i 14 dagar f.r.o.m dagen du tagit emot den vara du har beställt. Detta förutsätter att ev. förpackning är obruten samt att produkten inte är skadad. Ej heller använd eller luktar parfym. Observera att öppet köp eller bytesrätt inte gäller för produkter som är speciellt framtagna för just dig. Detta kan vara (men begränsas inte endast till) exempelvis unika vigselringar samt produkter som är graverade efter kundens önskemål.
Bytesrätt innebär att kunden kan byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto på samma belopp.
Om kunden vill använda sig av öppet köp eller bytesrätt måste giltigt kvitto uppvisas.
- Köp i fysisk butik
Du har alltid öppet köp på alla varor i 8 dagar och bytesrätt i 30 dagar. Detta förutsätter att ev. förpackning är obruten samt att produkten inte är skadad. Ej heller använd eller luktar parfym. Observera att öppet köp eller bytesrätt inte gäller för produkter som är speciellt framtagna för just dig. Detta kan vara (men begränsas inte endast till) exempelvis unika vigselringar samt produkter som är graverade efter kundens önskemål.
Bytesrätt innebär att kunden kan byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto på samma belopp.
Om kunden vill använda sig av öppet köp eller bytesrätt måste giltigt kvitto uppvisas.
- Vid nyttjande av din ångerrätt
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss guld.lulea@fritzolsson.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- Undantag från ångerrätten
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Varor som är graverade eller justerade på annat sätt (t.ex. storleksändringar m.m.) går ej att returnera.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
Hur går du tillväga vid byte eller retur?
Om du vill returnera eller byta en vara fyller du i retursedeln som du fick med i ditt paket. Anteckna vad du önskar returnera samt antal. Vill du göra ett byte anger du även vad du önskar byta till samt ev. storlek.
Vi skickar inte med några färdiga returetiketter att fästa på paketet. Du som kund väljer hur du vill skicka paketet (tex. som ett REK) och står själv för fraktavgiften.
När vi har mottagit din retur gör vi en återbetalning via Klarna.
Skicka din retur till:
971 25 Luleå
Presentkort
Fritz Olsson tillämpar ingen ångerrätt vid köp av presentkort. Har presentkortet en tidsfrist förverkas presentkortet när datumet passerat. Ett presentkorts värde kan inte lösas in mot pengar. Ev. mellanskillnad mellan presentkortets värde och köpet ersätts inte. Ett presentkort från Fritz Olsson är giltigt i tre (3) år från inköpsdatum.
Vi har två olika presentkort. Ett som endast gäller vid köp i våra fysiska butiker och ett som endast gäller vid köp online.
- Presentkort – fysisk butik
I vår webbshop kan du välja att köpa ett presentkort som endast gäller för köp i någon av våra fyra fysiska butiker. Du får då ett presentkort hemskickat till dig. Giltighetstiden är tre år. - Presentkort – online
I vår webbshop kan du välja att köpa ett presentkort som endast gäller för köp i vår webbshop. Du får då ett mail med all information som du behöver för att sedan kunna nyttja presentkortet vid ditt nästa köp online.
Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Hur går du tillväga vid reklamation?
Skicka in den vara du önskar reklamera till oss. Om det inte går att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL, Schenker.
Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
Integritetspolicy
GDPR & Cookies
Vi på Fritz Olsson AB vill vara transparenta i hur vi arbetar och hur vi hanterar den information som vi via hemsidan samlar in om besökarna. Här berättar vi hur och varför vi behandlar personuppgifter och cookies på vår webbplats, samt dina rättigheter och våra skyldigheter gentemot dig, som besökare.
Personuppgiftsansvarig
Fritz Olsson är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter på denna webbplats. Det innebär att det är vårt ansvar att se till att du som besökare:
- Är medveten om varför och hur vi samlar in dina personuppgifter.
- Kan göra aktiva val att godkänna eller neka till behandling och lagring av dina personuppgifter (vi behandlar inte dina personuppgifter utan ditt godkännande).
- Kan uppdatera sina uppgifter.
- Kan bli glömd ur systemet och att informationen vi behandlar om dig raderas.
- Kan få alla personuppgifter vi lagrar om dig utlämnade till dig.
- Kan begära att vi exporterar dina personuppgifter vid, exempelvis, byte av leverantör.
- Har dina personuppgifter i säkert förvar hos oss. Vi lämnar inte ut dem till tredje part utan att du informeras och uttryckligen godkänner hur och varför detta sker.
Personuppgifter och cookies
Till personuppgifter räknas allt som kan identifiera dig personligen; namn, adress, personnummer, e-mail osv. Vid sidan av personuppgifter finns även cookies. Cookies är små filer som skickas till din dator via webbläsaren (om du inte stängt av cookies) när du besöker en webbplats. Deras funktion är att samla information om hur en besökare använder en webbplats, ofta för att kunna erbjuda anpassat innehåll.
Hur hanterar vi cookies?
Cookies spåras med hjälp av trackers, med olika syften. I vårt fall handlar det enbart om att erbjuda besökaren en skräddarsydd upplevelse av vårat utbud. Vi använder följande trackers för att spåra och analysera cookies:
- Google Analytics
- Facebook Pixel
- Google Tag Manager
- HotJar
Vilka cookies använder vi?
Här kan du se hur Google Analytics arbetar och sparar dina cookies: Google Analytics Cookie Policy
Hur använder ni spårscript?
För att kontinuerligt kunna utvärdera hemsidans prestanda samt även förbättra kunders upplevelse av hemsidan använder vi av spårscript, HotJar. HotJar samlar via anonym data in beteendemönster på hemsidan och hjälper oss identifiera brister och fel. Läs mer om hur HotJar behandlar cookies här Vill du istället förhindra att HotJar samlar in anonym data kan du göra det genom denna länk
Hur länge lagrar vi cookies?
Vi lagrar cookies endast under så lång tid som det behövs för ändamålet.
Så här tar du bort cookies i din webbläsare
Hur du raderar cookies ur din webbläsare beror på vilken du använder. Du hittar vägledning via webbläsarens egna gränssnitt, eller webbplats. Några vanliga webbläsare och hur du raderar cookies i dem (klicka för extern länk):
När lagrar vi personuppgifter?
Cookies lagras kontinuerligt, så länge du har godkänt det. I annat fall lagras personuppgifter när:
- Du laddar ner en guide/Whitepaper eller annan fil via ett formulär på vår sida
- Du startar en chatt
- På annat sätt lämnar över personuppgifter till oss digitalt, exempelvis anmälan till utbildning/event/seminarium, via kontaktformulär som avser offert eller jobbansökan, eller andra typer av formulär eller fält där du självmant matar in personlig eller företagsinformation.
- Gör ett köp i webbshoppen
Att ge/dra tillbaka medgivande
Vi börjar bara behandla dina personuppgifter och cookies efter att du godkänt hanteringen, samt syftet bakom hanteringen.
Du förhindrar vidare lagring av cookies samt radering av redan lagrade cookies via din webbläsare. Tillvägagångssättet varierar beroende på webbläsare så vi hänvisar dig till din webbläsares hjälpavsnitt för att hitta rätt väg.
Om du avregistrerar dig från utskick / mailutskick tas dina personuppgifter bort ur listan.
Att bli glömd
För att få dina uppgifter raderade ur våra system och register anmäler du det till oss på guld.lulea@fritzolsson.se .
Att få dina uppgifter utlämnade och/eller exporterade
För att få veta vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och för att eventuellt exportera dem till en ny leverantör anmäler du detta till oss på guld.lulea@fritzolsson.se Vi skickar då snarast alla uppgifter vi har lagrade till dig.
Tredjepartsinformation
Vi säljer inte eller byter dina personuppgifter. Däremot använder vi oss av externa spårningssystem för att kunna följa upp marknadsåtgärder som ex: sökmotoroptimering, konverteringsspårning (motsvarande eller liknande åtgärder) och det kan komma att tredjepartleverantörer ser (men ej lagrar, behandlar eller säljer vidare) dina lämnade uppgifter. Dina kortuppgifter lagras inte hos oss utan är lagrade hos Klarna.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.